DEBATT: Dags för nytänk – Hur bygger vi 2500 nya bostäder utan att öka biltrafiken? Svar: Vi bygger cykelstaden!
Under de senaste åren har debatten rasat kring frågan om att bygga bostäder i området mellan Bagarmossen och Skarpnäck. Själv har jag många gånger känt mig kluven i denna debatt. Jag har full förståelse för reaktionerna från de som är rädda för att Bagarmossen ska förstöras när det byggs en massa nya bostäder. Vi vet ju vad vi har och det vi har är fantastiskt bra. Varför riskera detta?
Men samtidigt gör det mig ledsen. För Stockholm växer. Många vill bo här och det måste byggas bostäder. Inte nya superdyra fotbollsarenor. Bostäder. Och jag håller med om att det finns en stor poäng med att dessa bostäder byggs i anslutning till tunnelbanenätet. Det finns inget kollektivt transportmedel som slår tunnelbanan i en storstad. Ett fullängds tbanetåg får plats med 384 sittande personer. Skulle varje person istället sitta i varsin personbil skulle det bilda en kö på 2 kilometer. Fyll med stående och det ersätter en närapå halvmil lång bilkö.
Jag förfasas inte över mängden människor som tillkommer. Låt säga att 2500 bostäder innebär att vi får runt 5000-8000 fler invånare i området – det innebär fantastiska möjligheter att få såväl Bagarmossens som Skarpnäcks centrum att blomstra. Och matchas lägenheterna med utbyggd service, en till skola, simhall och nya förskolor är inte jag den som blir ledsen.
Men jag ser ett hot: Bilen.
2500 nya bostäder är en möjlighet, 5000-8000 nya invånare i Bagarmossen/Skarpnäck och kringområde en tillgång, men 2000-2500 nya bilar är bara dumt. Några nackdelar:
- Spär på Stockholms redan grava trafikinfarkt.
- Försämrar säkerheten för våra barn.
- Försämrar boendemiljön – buller/avgaser
- Försämrar vår luft/miljön/växthuseffekt.
- Försämrar folkhälsan (du mår bättre av att cykla och gå än att sitta still i en bilkö)
- Sämre förutsättningar för en lokalt blomstrande ekonomi (bilägare tenderar att storhandla på annan plats).
- Tar upp en massa onödig plats (parkeringsplatser).
Är det då realistiskt att tro att det går att bygga 2500 nya bostäder utan att bygga en massa nya bilvägar och parkeringsplatser? Självklart. Jag ser en unik möjlighet för politikerna att staka ut en ny väg i utvecklingen av Stockholm, ett komplement till Översiktsplanen ”Promenadstaden” – Cykelstaden! Och Bagarmossen-Skarpnäck får gärna vara ett första testobjekt för denna nya fräscha stadsplanering.
Med Cykelstaden menar jag inte att vi ska förbjuda bilar i Bagis. Tanken är att skapa optimala förutsättningar för alla de Stockholmare som vill bo i ett område där du inte är bilberoende. En stadsdel dit moderna stadsbor söker sig, de som har insett att det finns alternativ till att äga bil och att det faktiskt går att äta kakan och samtidigt inte ha den…
Här är några förslag på åtgärder:
- När det planeras 2500 bostäder – bygg inte radhus och enfamiljshus. Radhusägare och husägare tenderar att köpa bil. De behöver inte det, men de gör det gärna. Ett annat problem är att dessa bostäder tar plats, och ska det tryckas in 2500 bostäder är det bättre att bygga på höjden. Vill ni absolut bygga radhus för att få den rätta mixen: våga utmana konventionerna: koppla ihop radhuset med en bilpool, bilpoolsparkeringar och ett par gästparkeringar för långväga gäster.
- Låt en ganska stor andel av husen vara mindre lägenheter, gärna studentlägenheter. Yngre människor och studenter ser sällan behov av bil.
- Satsa på parkeringar för bilpooler. Bjud in de stora bilpoolsföretagen och ge dem gott om parkeringsplatser runt om i området. Bagisbloggen har flera gånger fått förfrågningar från folk som vill komma i kontakt med en bilpool. Intresset är stort. En representant för Hertz bilpool Sunfleet menade häromdagen att det vuxit fram en ny generation ”spotifygenerationen” som inte ser poängen med att äga en bil utan bara vill ha tillgång till en när de verkligen behöver den.
- Satsa på tbanan. Det är kostsamt, jag vet, men tillskillnad mot svindyra satsningar på stora motorleder är detta hållbara satsningar för framtiden. Många som tar bil till jobbet idag gör det för att kollektivtrafiken har brister, och då framförallt när du ska ta dig tvärsöver söderort. Från grön linje till röd linje. Stockholm skulle behöva en motsvarighet till Londons Circle line, en linje som förbinder alla tbaneliner fast längre ut i förorterna.
- Satsa på tbanan i Bagis: vad sägs om att öppna en till tbaneingång nere vid Bergholmstorpet? Då får även villaägare och radhusägare närmare till tbanan och kanske fimpar bilen.
- Satsa på cykelvägarna. Varje dag färdas tusentals pendelcyklister längs bristfälliga cykelstråk. Till viss del helt livsfarliga. Dags för cyklisterna att få raka, säkra, flerfiliga vägar in till city som kortar restid och minskar olycksrisken.
Det här vara några förslag, formulerade en kväll i mitt älskade Bagarmossen. Jag är övertygad om att det finns ännu fler smarta förslag därute. Och jag håller tummarna för att kloka politiker vågar ta de rätta besluten. Att de Nya Moderaterna verkligen är så nya och fräscha som de ofta hävdar. För precis som centerpartisten Christer Mellstrand beskrev det i en artikel i senaste numret av Mitt i Söderort:
– Vi har ingen lust att bli baksäteskörda av bilmoderater som hela tiden rapar upp att de vill ha vägar. Det är ett omodernt sätt att bygga en stad på.
—–
OBS! Ovanstående är ett debattinlägg skrivet av Anders Engström apropå planerna att bygga 2500 nya bostäder i Bagarmossen/Skapnäck. Är du av en annan åsikt i ämnet? Bagisbloggen publicerar gärna det. Eller varför inte – debattera i kommentarsfältet nedan!
OBS! Har ändrat siffran 5000 till mer rimliga 5000-8000 personer efter Yvonnes kommentar nedan. Hur många som flyttar in beror givetvis på storleken på bostäderna.